ၿပီးခဲ့သည့္ ႏွစ္ပတ္အတြင္း ထိုင္း-ျမန္မာနယ္စပ္တြင္ တိုက္ပြဲမ်ား ျပင္းထန္ေနခဲ့ၿပီး ကရင္ဒုကၡသည္ ၃,၀၀၀ ေက်ာ္လည္း နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္ ထြက္ေျပးခိုလႈံ လာၾကရသည္။
ေက်းရြာ ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ သူတို႔လူထုအတြက္ ယခုကဲ့သုိ႔ထြက္ေျပး၍ ခိုလႈံၾကရန္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ရသည့္ အေန အထားမွာ မလြယ္ကူလွပါ။
ေက်းရြာ ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ သူတို႔လူထုအတြက္ ယခုကဲ့သုိ႔ထြက္ေျပး၍ ခိုလႈံၾကရန္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ရသည့္ အေန အထားမွာ မလြယ္ကူလွပါ။
"ရြာေတြကို ထားရစ္ခဲ့ရတာ ၀မ္းနည္းစရာ သိပ္ေကာင္းတယ္၊ ဘယ္ေလာက္ပဲ ၀မ္းနည္း၀မ္းနည္းေပါ့၊ ေနာက္ဆံုးေတာ့ စြန္႔ထားခဲ့ဖို႔ ဆံုးျဖတ္ရတာပဲ၊ အခု တိုက္ပြဲေတြက ပိုလို႔ အႏၱရာယ္ႀကီးလာတယ္"ဟု ပံုညာက်ဳိးေက်းရြာ ေခါင္းေဆာင္က ေျပာသည္။
သူစကားေျပာေနစဥ္၌ပင္ ေမာ္တာသံ၊ စက္ေသနတ္သံမ်ား ေတာင္ေၾကာတေလ်ာက္ ပဲ့တင္ျပန္ေနသံကို ၾကားေနရေသး သည္။ ဤေဒသမ်ားက ကရင္အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရးတပ္မေတာ္ (KNLA) ၏ ႏွစ္ ၆၀ ေက်ာ္ ေတာ္လွန္စစ္အတြက္ ေနာက္ဆံုး ခံကတုတ္ေဒသမ်ား ျဖစ္ေနသည့္အတြက္ေၾကာင့္လည္း အျပင္းအထန္ ခုခံေနၾကသည္။
ျမန္မာစစ္တပ္ႏွင့္ သူတို႔ႏွင့္ မဟာမိတ္ျပဳထားသည့္ တိုးတက္ေသာ ဗုဒၶဘာသာကရင္အမ်ဳိးသားတပ္ဖြဲ႕(DKBA) ၏ တပ္မ်ားက အလ်င္အျမန္ထိုးစစ္ဆင္လာေသာေၾကာင့္ ယခုလို သူ၏ေက်းရြာကို စြန္႔ခြာထြက္ေျပးရန္ ဆံုးျဖတ္ ခ်က္ခ် ခဲ့ရျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။ ယခင္ကလည္း ေက်းရြာလူထုကို ေပၚတာေခၚ၍ စစ္ပြဲအတြင္း ပစၥည္းသယ္ေဆာင္ ထမ္းပိုးရန္ ေစခိုင္းခံခဲ့ၾကရၿပီး ယခုတႀကိမ္တြင္ေတာ့ အသက္ကို အရဲကိုး၍ ေနထိုင္ရန္၊ အဖမ္းခံရန္ မျဖစ္ႏိုင္ၾက ေတာ့ပါ။ သို႔ အတြက္ေၾကာင့္ အေ၀းက ေမာ္တာသံၾကားသည္ႏွင့္ သူက ရြာကိုေျပာင္းေရႊ႔ေစရန္ အမိန္႔ေပးခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
"က်ေနာ္တို႔ ဆက္ေနလို႔ မရေတာ့ဘူး၊ အကယ္၍ ဆက္ေနရင္လည္း ဖမ္းၿပီး ေပၚတာထမ္းခိုင္းမွာပဲ"ဟု ရြာသားတဦးက ေျပာသည္။ သူက ယခင္ကလည္း ျမန္မာစစ္တပ္က ဖမ္း၍ ေတာေတာင္ထဲ ေပၚတာထမ္းခိုင္းသည္ကို ၾကံဳခဲ့ရဖူးသူ ျဖစ္ သည္။
"ျမန္မာစစ္တပ္ တပ္မွဴးေတြက ဘုရင္လိုေနတာ၊ က်န္တဲ့ က်ေနာ္တို႔ကိုေတာ့ တိရစၦာန္ေတြလို သေဘာထားတာ"ဟု သူ၏ အေတြ႔အၾကံဳကို ျပန္ေျပာျပသည္။ စစ္တပ္စခန္းတြင္း သူေနခဲ့ရစဥ္က အစာငတ္၊ ေရငတ္သည္ကို ၃ ရက္ ၾကံဳခဲ့ရဖူးသည္။
ထြက္ေျပးၾကရသည့္ ေနာက္အေၾကာင္းတခုမွာ DKBA အဖြဲ႔က စစ္သားအျဖစ္ စုေဆာင္းခံရမည့္ အေရးကို စိုးရိမ္ေနေသာ ေၾကာင့္လည္း ျဖစ္သည္။ အကယ္၍ တိုက္ပြဲမ်ား ဆက္လက္ျဖစ္ပြားေနပါက ေရွ႕တန္းတြင္ တိုက္ခိုက္ရန္ စစ္သားမ်ား ပိုမို လိုအပ္လာမည္ျဖစ္ၿပီး ေနာက္ဆံုး သူတို႔ကိုပါ စစ္ပြဲတြင္း တိုက္ခိုက္ရန္ အဓမၼခိုင္းေစလာဦးမည္ဟု ျမင္ေနၾကသည္။ ေက်းရြာသား အမ်ားစုက ဤသို႔ မလုပ္ေဆာင္လိုၾကပါ။
"က်ေနာ္က ကိုယ့္ကရင္လူမ်ဳိး ညီအစ္ကိုေတြကို သတ္ဖို႔ ျမန္မာ စစ္တပ္အတြက္ စစ္တိုက္ေပးဖို႔ဆိုတာ မျဖစ္ႏိုင္တာဘဲ၊ ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး က်ေနာ္တို႔က DKBA အတြက္ စစ္တိုက္ေပးႏိုင္မွာလဲ"ဟု ရြာသားတဦးက ေဒါသျဖင့္ ေမးခြန္းထုတ္သည္။
ျမန္မာစစ္တပ္က ေပၚတာဖမ္းဆီးခံရသည့္ ရြာသားမ်ားကိုလည္း လူသားမိုင္းရွင္းကိရိယာမ်ားအျဖစ္ သံုးသည္ကို ၾကံဳခဲ့ၾကရ ဖူးသည္။ ျမန္မာစစ္တပ္က အကယ္၍ မိုင္းမ်ားနင္းမိပါက ေသေၾကေအာင္ ေရွ႕တန္းတင္ေစလႊတ္တတ္ၾကသည္။
"ျမန္မာစစ္သားတေယာက္က က်ေနာ့္ကို ေရွ႕ကေန မိုင္းရွင္းဖို႔ သြားခိုင္းဖူးတယ္"ဟု ရြာသား တဦးက ေျပာသည္။
"က်ေနာ္တို႔က ကရင္စစ္သားေတြနဲ႔ နီးလာေတာ့ သူက ေနာက္မွာေနၿပီး၊ ေသနတ္ကို က်ေနာ့္ပခံုးေပၚကေန ေက်ာ္ၿပီး ခ်ိန္ထားတယ္၊ တကယ္လို႔ တေယာက္ေယာက္က ပစ္ရင္ေတာ့ က်ေနာ္ေတာ့ ေသၿပီပဲ"ဟု သူက ဆက္ေျပာသည္။
ဤသို႔ အႏၱရာယ္မ်ား ၾကံဳရႏိုင္ေသာ္လည္း ရြာကိုစြန္႔ခြာဖို႔ ဆိုသည္မွာ လြယ္ကူသည့္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတာ့ မဟုတ္ပါ။ ရြာသား အမ်ားက သူတို႔လယ္ယာမ်ားအတြက္ ႀကိဳးစားပမ္းစား လုပ္ကိုင္ထားခဲ့ၾကရၿပီး သူတို႔လုပ္အား၏ အသီးအပြင့္ကို ခံစားရရန္ လည္း ေစာင့္ေမွ်ာ္လိုၾကေသးသည္။
"က်ေနာ္တို႔က သရက္သီးေတြ မွည့္လာတဲ့အခ်ိန္ စားရဖို႔အထိ လေပါင္းမ်ားစြာ ေစာင့္ေနရတာ၊ အခုေတာ့ ခ်န္ထားရစ္ခဲ့ရ တယ္"ဟု ရြာ ေခါင္းေဆာင္က ေျပာသည္။
ခရစ္ယာန္သာသနာျပဳမ်ားက ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာ သာသနာျပဳခဲ့ၾကေသာ္လည္း ကရင္ ေက်းရြာသားအမ်ားစုက ယခုတိုင္ နတ္စားသည့္ ဓေလ့ကို ဆက္လက္ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္ဆဲ ျဖစ္ၾကသည္။ နတ္စားသည့္ ဓေလ့ရွိၾကသူမ်ား ျဖစ္သည့္အတြက္ ေၾကာင့္လည္း ေက်းရြာတ၀ိုက္ရွိ ေတာေတာင္မ်ား၊ သစ္ပင္မ်ား၊ ျမစ္မ်ား၊ ေခ်ာင္းမ်ားသည္ သူတို႔အမည္နာမ ရွိသလို၊ အသက္၀ိညာဥ္ရွိသည္ဟုလည္း ယံုၾကည္ထားၾကသည္။
"သူတို႔တေတြက ဘ၀တေလ်ာက္လံုးမွာ ဒီ၀ိညာဥ္ေတြကို သူတို႔ကို လံုျခံမႈေပးဖို႔၊ ကာကြယ္ေပးဖို႔ ရွိခိုးလာၾကတာ"ဟု ကရင္ လူငယ္အစည္းအရံုး အဖြဲ႕ဝင္တဦးက ေျပာျပသည္။
"ဒီရြာေတြကို စြန္႔ခြာသြားတာနဲ႔ တၿပိဳင္နက္ အသက္၀ိညာဥ္ ဆံုးရႈံးၾကရသလိုပဲ၊ ၀ိညာဥ္ေတြက လူကို သတ္ေစ၊ ေသေစ ႏိုင္တယ္လို႔လည္း ယံုၾကည္ၾကေတာ့ သူတို႔အတြက္ ပိုလို႔ ေၾကာက္ရြံ႔စရာ ျဖစ္ေနၾကတာေပါ့"ဟု သူက ဆက္ ရွင္းျပသည္။
ရြာသားမ်ားက ေတာလမ္းတြင္ ၃ ရက္ၾကာ ေလွ်ာက္ခဲ့ၾကရသည္။ စစ္ျဖစ္ပြားရာေဒသအတြင္း ေနရာအႏွံ႔အျပား ရွိေန ၾက သည့္ ေျမျမဳပ္မိုင္းမ်ားကို ေရွာင္ကြင္းေလွ်ာက္လာၾကရေသာေၾကာင့္လည္း ပို၍ ၾကာျမင့္ခဲ့သည္။
"အကယ္၍ မိုင္းမထိဘူးဆိုရင္ေတာင္မွ ငွက္ဖ်ားေရာဂါ ျဖစ္တာေတြ၊ ေႁမြကိုက္တဲ့ အႏၱရာယ္ေတြ ရွိတယ္"ဟု ရြာ ေခါင္း ေဆာင္က ေျပာသည္။
"မိန္းမေတြ၊ ကေလးငယ္ေတြနဲ႔ သြားၾကရတဲ့အတြက္ေၾကာင့္လည္း အခုလို ဆံုးျဖတ္ရတာက လြယ္လွတာမဟုတ္ဘူး"ဟု သူက ဆိုသည္။
သူတို႔က ျမစ္ကမ္းပါးေရာက္သည့္အခါ ေလွျဖင့္ KNLA တပ္မ်ား၏ တပ္မဟာ(၇) ဌာနခ်ဳပ္ဘက္မွေန၍ ထိုင္းတဖက္ကမ္း မဲဆလစ္သို႔ ကူးၾကသည္။ တဖက္ကမ္းေရာက္သည့္အခါ ရြာသားမ်ားက လူျဖန္႔ခြဲ၍ ယခင္က ေရာက္ရွိအေျခခ်ႏွင့္ ၿပီးသား ေက်းရြာမ်ားတြင္ ခိုလႈံေနၾကရသည္။
တဖက္ကမ္း ရြာမ်ားသို႔ ေရာက္သည့္အခါ ခရီးၾကမ္း တေလွ်ာက္ ျဖတ္သန္းလာရမႈေၾကာင့္ ထြက္ေျပးလာၾကသူမ်ား၏ အ၀တ္အစားမ်ားက စုတ္ျပတ္ေပေရေနၿပီ ျဖစ္သည္။ သူတို႔ပိုင္ဆိုင္သည့္ ပစၥည္းဥစၥာမ်ားကို ေကာက္ယူစုေဆာင္းရန္ အခ်ိန္မရခဲ့သည့္အတြက္ေၾကာင့္လည္း ယခုအခါ လဲလွယ္၀တ္စရာ အ၀တ္အစား မရွိဘဲ ျဖစ္ေနၾကသည္။
ဤသို႔ ဒုကၡေရာက္ၾကရသည့္ အေျခအေနကို သိရွိၾကသည့္ ကရင္အမ်ဳိးသမီး အစည္းအရံုး (KWO) အဖြဲ႔က ေဒသအတြင္း ရွိ အိမ္မ်ားမွ အ၀တ္အထည္မ်ားစုေဆာင္းကာ၊ ဒုကၡၾကံဳလာရသူမ်ားကို နီးစပ္ရာ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတြင္ စုစည္းေနရာခ် ထားေပးၾကသည္။ ႏိုင္ငံျခားအလွဴရွင္မ်ားက ေပးကမ္းလာသည့္ အ၀တ္အသစ္မ်ား ေပးသည့္အျပင္ သူတို႔ခံစားခဲ့ၾကရ သည့္ ဒုကၡမ်ားကိုလည္း ကရင္အဖြဲ႔အစည္းအသီးသီးက ေမးျမန္းစံုစမ္းၾကသည္။
"ကေလးငယ္ေတြနဲ႔ အေမေတြ အမ်ားႀကီးပဲ၊ သူတို႔ ဒီလိုပံုစံမ်ဳိးေတာ့ ဒုကၡမေရာက္သင့္ပါဘူး"ဟု ကရင္အမ်ဳိးသမီး အစည္းအရံုး တြဲဖက္ အတြင္းေရးမွဴး ေနာ္ ဘလူမင္း ႏိုက္ က ေျပာျပသည္။
ယခု ေက်းရြာမွကေလးမ်ားႏွင့္ အျခားေဒသတြင္း ေက်းရြာမ်ားမွ ကေလးမ်ားအေနႏွင့္ ထိုးစစ္သည္ သူတို႔ဘ၀အတြက္
အမွတ္အေတး စြန္းထင္းက်န္ရစ္ေစေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ ၿပီးခဲ့သည့္ ရက္သတၱပတ္အနည္းငယ္ကမွ စတင္ဖြင့္ခဲ့သည့္ ေက်ာင္းမ်ား၊ အလွဴရခဲ့သည့္ သင္ၾကားမႈေထာက္ကူပစၥည္းမ်ား ခ်န္ရစ္ခဲ့ၾကရၿပီ ျဖစ္သည္။
"ကေလးေတြက အခုမွ ေက်ာင္းဖြင့္ခါစ ရွိေသးတယ္၊ အခု စစ္ေၾကာင့္ သူတို႔ပညာေရးေတြလည္း ထိခိုက္ရေတာ့မယ္"ဟု တပ္မဟာ(၇) မွ ပညာေရးတာ၀န္ခံက ရွင္းျပသည္။
ဘားအံခရိုင္အတြင္းရွိ စာသင္ေက်ာင္းတခုကို ထိုးစစ္ဆင္တိုက္ခိုက္မႈေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူ ၈၉ ဦးႏွင့္ ဆရာ/ ဆရာမ ၇ ဦးမွာ ေတာေတာင္မ်ားအတြင္း ထြက္ေျပးလာခဲ့ၾကရသည္။ အေရးေပၚ ေျပးလာရသည့္အတြက္ေၾကာင့္လည္း ကေလးမ်ားက မိဘမ်ားႏွင့္ ဆက္သြယ္ေတြ႔ဆံုခ်ိန္ မရခဲ့ၾကေပ။ ေတာေတာင္မ်ားကို ျဖတ္၍ ထြက္ေျပးလာၾကရၿပီး ေနာက္ ဆံုး လံုျခံဳရာနိဗၺာန္ (Safe Heaven) ဟု အမည္ရေသာ မိဘမဲ့ကေလးမ်ား ခိုလႈံရာဌာနတခုသို႔ ေရာက္လာခဲ့ၾကသည္။ ကေလး ၉ ဦးမွာ ငွက္ဖ်ားေရာဂါ ခံစားေနရၿပီး ကေလးမ်ားက မိဘမ်ားႏွင့္လည္း အဆက္အသြယ္ ျပတ္ေနၾကသည္။ သူတို႔ မိဘမ်ားကိုယ္တိုင္ ေသသည္၊ ရွင္သည္ မည္သို႔ အေျခအေနရွိေနသည္ကို သတင္းမသိရွိရဘဲ ျဖစ္ေနၾကသည္။
"သိပ္၀မ္းနည္းစရာ ေကာင္းပါတယ္၊ ကေလးမိဘေတြက ျဖစ္ႏိုင္တာက ေပၚတာဆြဲခံရတဲ့အထဲ ပါသြားဖို႔ မ်ားတယ္" ဟု မိဘမဲ့ကေလးေက်ာင္း၏ ညႊန္ၾကားေရးမွဴး တာ့စနီ (Tasanee) က ေျပာျပသည္။
၎မိဘမဲ့ ကေလးမ်ားေဂဟာက ၁၉၉၄ ခုႏွစ္တြင္ တာ့စနီ၏ မိခင္က စတင္တည္ေထာင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ၿပီး စစ္အတြင္းမွ ထြက္ ေျပးလာၾကရသည့္ ကေလးမ်ားခိုလႈံႏိုင္ေစရန္ ဖြင့္ထားေပးျခင္း ျဖစ္သည္။ ေသာင္ရင္းျမစ္ကမ္းႏွင့္ ေက်ာက္ေဆာင္မ်ား အၾကားတြင္ ဖြင့္လွစ္ထားသည့္ ယင္းမိဘမဲ့ကေလးမ်ား ေဂဟာသည္ပင္ တိုက္ပြဲျဖစ္ပြားေနရာ ေဒသမ်ားႏွင့္ မေ၀းလွဟု ဆို ႏိုင္သည္။ လက္နက္ႀကီး ေမာ္တာသံမ်ားက ကေလးမ်ား အဂၤလိပ္စာသင္ခန္းစာ သင္ၾကားေနမႈကို တခါတရံ အေႏွာင့္ အယွက္ေပးတတ္ေသးသည္။
"ေမာ္တာသံၾကားေတာ့ ကေလးေတြက သီခ်င္းဆိုေနတာ၊ ေပ်ာ္ရႊင္ေနတာလည္း ေပ်ာက္သြားတယ္၊ သူတို႔က ေငးၿပီး ထိုင္ ၾကည့္ေနၾကတယ္၊ တိတ္တိတ္ေလးေနေပမယ့္ ေၾကာက္ရြံ႔ေနၾကတယ္၊ ဒီအသံေတြက ဘာသံဆိုတာ သူတို႔သိသလို၊ ဘယ္လို အဓိပၸာယ္ ေဆာင္တယ္ဆိုတာကိုလည္း သိၾကတယ္" ဟု ေစတနာ့၀န္ထမ္း စာသင္ၾကားေပးေနသူ အဂၤလိပ္ ဆရာက ဆိုသည္။
"တခါတေလမွာ သူတို႔က က်ေနာ္တို႔ကို လာၿပီး ဖက္တတ္တယ္၊ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ကုိယ္သူတို႔ လူသူေ၀းရာ ေရွာင္ေန တတ္တယ္၊ တကယ့္ကို ေၾကာက္ရြံ႔စိုးရိမ္ေနတဲ့ပံု ရပါတယ္"ဟုလည္း သူက ေျပာျပသည္။
ဇြန္လ ၇ ရက္ေန႔မွစ၍ ေမာ္တာပစ္ခတ္သံမ်ားက ပို၍ ဆိုးလာခဲ့သည္။ ျမန္မာစစ္တပ္မ်ားႏွင့္ DKBA တပ္မ်ားက ေျမျပင္ ထိုးစစ္မ်ား ရပ္ဆိုင္း၍ KNLA တပ္မဟာ(၇) စခန္းကို အေ၀းမွ လက္နက္ႀကီးမ်ားျဖင့္သာ ပစ္ခတ္ေနေတာ့ သည္။ ဇြန္လ ၁၀ ရက္ေန႔တြင္ မဲဆလစ္ေက်းရြာတြင္းသို႔ ေမာ္တာက်ည္ဆံ ၄ လံုး က်ေရာက္လာခဲ့ေသးသည္။ ဤေနရာ က ယခု ထြက္ေျပးလာသူ ရြာသားမ်ားခိုလႈံေနၾကသည့္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းႏွင့္ မေ၀းလွေပ။ ေမာ္တာက်ည္ဆံတလံုးက မဲဆလစ္ ေက်းရြာ၏ ထိုင္းအစိုးရ ေက်ာင္းအနီးသို႔ က်ေရာက္ခဲ့ေသးသည္။
နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္၍ ကူးလာသည့္ စစ္မီးေၾကာင့္ မဲဆလစ္ ေက်းရြာသားမ်ားလည္း ရတက္မေအး ျဖစ္ေနၾကရသည္။ DKBA တပ္မ်ားက နယ္စပ္ကိုျဖတ္ေက်ာ္လာၿပီး ရြာတြင္း ၀င္လာမည္ကိုလည္း စိုးရိမ္ေၾကာက္ရြံ႔ေနၾကသည္။ DKBA အဖြဲ႔က ယခင္ကတည္းက ဒုကၡသည္မ်ားႏွင့္ အဆက္အသြယ္ရႏိုင္ေရး ႀကိဳးပမ္းေနခဲ့ၾကသည္ကိုလည္း သူတို႔က သိရွိ ထားၿပီး ျဖစ္သည္။ ပထမပိုင္းက DKBA စစ္သားတဦးက ရြာသားတဦးထံ ခ်ဥ္းကပ္၍ ဒုကၡသည္မ်ား ယခုခိုလႈံေနရာ ေက်းရြာမွ ဓာတ္ဆီ၀ယ္ယူရန္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ေသးသည္။
၂၀၀၉ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လ ၁၁ ရက္ေန႔၊ ကရင္လူ႔အခြင့္အေရးအဖြဲ႔ (KHRG) ၏ သတင္းထုတ္ျပန္ခ်က္ တခုအရ DKBA တပ္ အရာရွိတဦးက လဲပါဟဲေက်းရြာမွ ရြာသားတဦးကို ဆက္သားအျဖစ္ေစလႊတ္၍ ဒုကၡသည္မ်ားကို ဆက္သြယ္ရန္ ေစခိုင္းခဲ့ သည္ဟု ဆိုသည္။ ၎ဆက္သားအဆိုအရဆိုလွ်င္ ထြက္ေျပးၾကသူ ရြာသားမ်ားက တရြာလွ်င္ ဘတ္ ၃,၀၀၀ စီ DKBA အဖြဲ႔သို႔ ေပးေဆာင္ၾကရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း၊ ယခု ျဖစ္ပြားေနသည့္ စစ္ပြဲအတြက္ ေပၚတာငွားရမ္းစရိတ္သံုးရန္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာဆိုပါသည္။
ဤျဖစ္ရပ္မ်ားေၾကာင့္ ထိုင္းအာဏာပိုင္မ်ားက မဲဆလစ္ရြာႏွင့္ အနီးတ၀ိုက္တြင္ ယာယီခိုလႈံေနၾကသည့္ ဒုကၡသည္မ်ား၏ လံုျခံဳေရးကို စိုးရိမ္လာခဲ့သည္။ သို႔အတြက္ေၾကာင့္လည္း ရဲမ်ားႏွင့္ လံုျခံဳေရးမ်ား၊ နယ္စပ္ကင္းတပ္မ်ား တိုး၍ ခ်ထားခဲ့ သည္။ မဲဆလစ္သို႔ သြားရာလမ္းတြင္ စစ္ေဆးေရးဂိတ္မ်ားတိုး၍ ခ်ထားခဲ့ၿပီး တပ္မ်ား ထူထပ္စြာ ခ်ထားသည္။ ေသနတ္ တင္ထားသည့္ အမိုးဖြင့္ စစ္ဂ်စ္ကားမ်ားလည္း လမ္းမတေလွ်ာက္ ဥဒဟိုေမာင္း၍ ကင္းလွည့္ေနခဲ့သည္။
ယခု တိုက္ပြဲမ်ားက ဆက္လက္ၾကာရွည္ေနဦးမည္ဟု ယူဆရပါသည္။ DKBA တပ္ဖြဲ႔မ်ားက နယ္ျခားေစာင့္တပ္ဖြဲ႔ အျဖစ္ သူတို႔အခန္းက႑ကို ရယူႏိုင္ရန္ လုပ္ေဆာင္ေနစဥ္ နယ္စပ္လံုျခံဳေရးအတြက္ ဆက္လက္ႀကိဳးပမ္းၾကမည္ ျဖစ္သည္။ သတင္းမ်ားအရ DKBA အဖြဲ႔က KNLA တပ္ဖြဲ႔ စခန္းမ်ားကို သိမ္းပိုက္ေခ်မႈန္းေပးေရးအတြက္ ျမန္မာစစ္တပ္ႏွင့္ သေဘာတူ ညီလက္မွတ္ေရးထိုးထားၿပီး အျပန္အလွန္အားျဖင့္ သူတို႔ကို နယ္စပ္တြင္ အပိုင္စားရေစမည္ ျဖစ္သည္။
KHRG မွ သုေတသနျပဳ ေလ့လာေနသူမ်ားအဆိုအရ ယခုအခါ DKBA ေခါင္းေဆာင္မ်ားက နယ္စပ္လံုျခံဳ ေရးတပ္ဖြဲ႔ အတိုေကာက္ (BGF) အျဖစ္ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ညႊန္းဆိုေခၚေ၀ၚေနၾကသည္ဟု ဆိုသည္။
အကယ္၍ DKBA တပ္ဖြဲ႔မ်ားသာ စစ္ဆင္ေရး ေအာင္ျမင္ခဲ့ပါက ကရင္အမ်ိဳးသား အစည္းအ႐ုံး(KNU) လက္ေအာက္ခံ KNLA တပ္ဖြဲ႔မ်ားကို ဆက္လက္ေခ်မႈန္း သုတ္သင္မည္ျဖစ္ၿပီး နယ္စပ္တရိုးကိုလည္း ထိန္းခ်ဳပ္ထားလိုက္ၾကေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ ရြာသားမ်ားအေနႏွင့္လည္း မိမိရပ္ရြာ ျပန္ရမည့္အေရး ေ၀းၾကရေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။
အကယ္၍ ယခုယာယီခိုလႈံလာသူမ်ားကို ဒုကၡသည္စခန္းမ်ားအတြင္း ထည့္သြင္းေနရာခ်ထားေပးခဲ့ပါကလည္း သူတို႔ လြတ္လပ္စြာ သြားလာခြင့္ ဆံုးရႈံးရေခ်ေတာ့မည္။ ေမြးဖြားလာၾကသည့္ ကေလးငယ္မ်ားသည္လည္း သူတို႔မိဘမ်ား ရွင္သန္ခဲ့ရာ ေတာေတာင္ေရေျမကို လံုး၀မသိရွိၾကရဘဲ ႀကီးျပင္းလာၾကရေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ သူတို႔ မိရိုးဖလာ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္လာၾကသည့္ ေရေျမေတာေတာင္တို႔၏ ၀ိညာဥ္မ်ားႏွင့္လည္း အဆက္ျပတ္ ဆံုးရႈံးၾကရေတာ့မည္ ျဖစ္ပါသည္။
လက္ရွိ အေျခအေနႏွင့္ ၾကံဳေတြ႔ရင္ဆိုင္ေနရသည့္ အႏၱတရာယ္ အခက္အခဲမ်ားကို သိထားေသာ္လည္း ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း ပုရ၀ုဏ္အတြင္း စုဖြဲ႔ထိုင္ေနစဥ္ကာလတြင္ ဒုကၡသည္မ်ားက ၾကံဖန္၍ ျပံဳးေပ်ာ္ေနႏိုင္ၾကေသးသည္။
"က်ေနာ္တို႔ ရြာသားေတြက ဆံုးရႈံးခဲ့ၿပီဆိုတာကိုေတာ့ သိတာေပါ့၊ စိတ္ပ်က္အားငယ္တာလည္း ရွိတာပဲ၊ ဒါေပမယ့္လည္း ျမန္မာစစ္တပ္နဲ႔ ေ၀းရၿပီဆိုတဲ့ အသိတခုနဲ႔ပဲ ေပ်ာ္ေနၾကရတယ္၊ သူတို႔ အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္မွာ ေနရတာေလာက္ စိတ္ဆင္းရဲ ဒုကၡေရာက္ရတာ မရွိပါဘူး"ဟု ရြာ ေခါင္းေဆာင္က ရွင္းျပသည္။
"အကယ္၍ က်ေနာ့္ညီ၊ ညီမေတြ ရြာသားေတြအတြက္ မွန္မွန္ကန္ကန္ မဆံုးျဖတ္ႏိုင္ခဲ့ရင္၊ က်ေနာ္တို႔လည္း ရြာမွာ ေသ ေၾကဒုကၡေတြ႔ေနရေလာက္ၿပီ"ဟုလည္း သူက ေနာက္ဆံုး မွတ္ခ်က္ခ်ခဲ့ေလသည္။
Calling the Shots By Alex Ellgee ကို ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ျပန္ဆိုေဖာ္ျပပါသည္။
သူစကားေျပာေနစဥ္၌ပင္ ေမာ္တာသံ၊ စက္ေသနတ္သံမ်ား ေတာင္ေၾကာတေလ်ာက္ ပဲ့တင္ျပန္ေနသံကို ၾကားေနရေသး သည္။ ဤေဒသမ်ားက ကရင္အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရးတပ္မေတာ္ (KNLA) ၏ ႏွစ္ ၆၀ ေက်ာ္ ေတာ္လွန္စစ္အတြက္ ေနာက္ဆံုး ခံကတုတ္ေဒသမ်ား ျဖစ္ေနသည့္အတြက္ေၾကာင့္လည္း အျပင္းအထန္ ခုခံေနၾကသည္။
ျမန္မာစစ္တပ္ႏွင့္ သူတို႔ႏွင့္ မဟာမိတ္ျပဳထားသည့္ တိုးတက္ေသာ ဗုဒၶဘာသာကရင္အမ်ဳိးသားတပ္ဖြဲ႕(DKBA) ၏ တပ္မ်ားက အလ်င္အျမန္ထိုးစစ္ဆင္လာေသာေၾကာင့္ ယခုလို သူ၏ေက်းရြာကို စြန္႔ခြာထြက္ေျပးရန္ ဆံုးျဖတ္ ခ်က္ခ် ခဲ့ရျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။ ယခင္ကလည္း ေက်းရြာလူထုကို ေပၚတာေခၚ၍ စစ္ပြဲအတြင္း ပစၥည္းသယ္ေဆာင္ ထမ္းပိုးရန္ ေစခိုင္းခံခဲ့ၾကရၿပီး ယခုတႀကိမ္တြင္ေတာ့ အသက္ကို အရဲကိုး၍ ေနထိုင္ရန္၊ အဖမ္းခံရန္ မျဖစ္ႏိုင္ၾက ေတာ့ပါ။ သို႔ အတြက္ေၾကာင့္ အေ၀းက ေမာ္တာသံၾကားသည္ႏွင့္ သူက ရြာကိုေျပာင္းေရႊ႔ေစရန္ အမိန္႔ေပးခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
"က်ေနာ္တို႔ ဆက္ေနလို႔ မရေတာ့ဘူး၊ အကယ္၍ ဆက္ေနရင္လည္း ဖမ္းၿပီး ေပၚတာထမ္းခိုင္းမွာပဲ"ဟု ရြာသားတဦးက ေျပာသည္။ သူက ယခင္ကလည္း ျမန္မာစစ္တပ္က ဖမ္း၍ ေတာေတာင္ထဲ ေပၚတာထမ္းခိုင္းသည္ကို ၾကံဳခဲ့ရဖူးသူ ျဖစ္ သည္။
"ျမန္မာစစ္တပ္ တပ္မွဴးေတြက ဘုရင္လိုေနတာ၊ က်န္တဲ့ က်ေနာ္တို႔ကိုေတာ့ တိရစၦာန္ေတြလို သေဘာထားတာ"ဟု သူ၏ အေတြ႔အၾကံဳကို ျပန္ေျပာျပသည္။ စစ္တပ္စခန္းတြင္း သူေနခဲ့ရစဥ္က အစာငတ္၊ ေရငတ္သည္ကို ၃ ရက္ ၾကံဳခဲ့ရဖူးသည္။
ထြက္ေျပးၾကရသည့္ ေနာက္အေၾကာင္းတခုမွာ DKBA အဖြဲ႔က စစ္သားအျဖစ္ စုေဆာင္းခံရမည့္ အေရးကို စိုးရိမ္ေနေသာ ေၾကာင့္လည္း ျဖစ္သည္။ အကယ္၍ တိုက္ပြဲမ်ား ဆက္လက္ျဖစ္ပြားေနပါက ေရွ႕တန္းတြင္ တိုက္ခိုက္ရန္ စစ္သားမ်ား ပိုမို လိုအပ္လာမည္ျဖစ္ၿပီး ေနာက္ဆံုး သူတို႔ကိုပါ စစ္ပြဲတြင္း တိုက္ခိုက္ရန္ အဓမၼခိုင္းေစလာဦးမည္ဟု ျမင္ေနၾကသည္။ ေက်းရြာသား အမ်ားစုက ဤသို႔ မလုပ္ေဆာင္လိုၾကပါ။
"က်ေနာ္က ကိုယ့္ကရင္လူမ်ဳိး ညီအစ္ကိုေတြကို သတ္ဖို႔ ျမန္မာ စစ္တပ္အတြက္ စစ္တိုက္ေပးဖို႔ဆိုတာ မျဖစ္ႏိုင္တာဘဲ၊ ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး က်ေနာ္တို႔က DKBA အတြက္ စစ္တိုက္ေပးႏိုင္မွာလဲ"ဟု ရြာသားတဦးက ေဒါသျဖင့္ ေမးခြန္းထုတ္သည္။
ျမန္မာစစ္တပ္က ေပၚတာဖမ္းဆီးခံရသည့္ ရြာသားမ်ားကိုလည္း လူသားမိုင္းရွင္းကိရိယာမ်ားအျဖစ္ သံုးသည္ကို ၾကံဳခဲ့ၾကရ ဖူးသည္။ ျမန္မာစစ္တပ္က အကယ္၍ မိုင္းမ်ားနင္းမိပါက ေသေၾကေအာင္ ေရွ႕တန္းတင္ေစလႊတ္တတ္ၾကသည္။
"ျမန္မာစစ္သားတေယာက္က က်ေနာ့္ကို ေရွ႕ကေန မိုင္းရွင္းဖို႔ သြားခိုင္းဖူးတယ္"ဟု ရြာသား တဦးက ေျပာသည္။
"က်ေနာ္တို႔က ကရင္စစ္သားေတြနဲ႔ နီးလာေတာ့ သူက ေနာက္မွာေနၿပီး၊ ေသနတ္ကို က်ေနာ့္ပခံုးေပၚကေန ေက်ာ္ၿပီး ခ်ိန္ထားတယ္၊ တကယ္လို႔ တေယာက္ေယာက္က ပစ္ရင္ေတာ့ က်ေနာ္ေတာ့ ေသၿပီပဲ"ဟု သူက ဆက္ေျပာသည္။
ဤသို႔ အႏၱရာယ္မ်ား ၾကံဳရႏိုင္ေသာ္လည္း ရြာကိုစြန္႔ခြာဖို႔ ဆိုသည္မွာ လြယ္ကူသည့္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတာ့ မဟုတ္ပါ။ ရြာသား အမ်ားက သူတို႔လယ္ယာမ်ားအတြက္ ႀကိဳးစားပမ္းစား လုပ္ကိုင္ထားခဲ့ၾကရၿပီး သူတို႔လုပ္အား၏ အသီးအပြင့္ကို ခံစားရရန္ လည္း ေစာင့္ေမွ်ာ္လိုၾကေသးသည္။
"က်ေနာ္တို႔က သရက္သီးေတြ မွည့္လာတဲ့အခ်ိန္ စားရဖို႔အထိ လေပါင္းမ်ားစြာ ေစာင့္ေနရတာ၊ အခုေတာ့ ခ်န္ထားရစ္ခဲ့ရ တယ္"ဟု ရြာ ေခါင္းေဆာင္က ေျပာသည္။
ခရစ္ယာန္သာသနာျပဳမ်ားက ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာ သာသနာျပဳခဲ့ၾကေသာ္လည္း ကရင္ ေက်းရြာသားအမ်ားစုက ယခုတိုင္ နတ္စားသည့္ ဓေလ့ကို ဆက္လက္ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္ဆဲ ျဖစ္ၾကသည္။ နတ္စားသည့္ ဓေလ့ရွိၾကသူမ်ား ျဖစ္သည့္အတြက္ ေၾကာင့္လည္း ေက်းရြာတ၀ိုက္ရွိ ေတာေတာင္မ်ား၊ သစ္ပင္မ်ား၊ ျမစ္မ်ား၊ ေခ်ာင္းမ်ားသည္ သူတို႔အမည္နာမ ရွိသလို၊ အသက္၀ိညာဥ္ရွိသည္ဟုလည္း ယံုၾကည္ထားၾကသည္။
"သူတို႔တေတြက ဘ၀တေလ်ာက္လံုးမွာ ဒီ၀ိညာဥ္ေတြကို သူတို႔ကို လံုျခံမႈေပးဖို႔၊ ကာကြယ္ေပးဖို႔ ရွိခိုးလာၾကတာ"ဟု ကရင္ လူငယ္အစည္းအရံုး အဖြဲ႕ဝင္တဦးက ေျပာျပသည္။
"ဒီရြာေတြကို စြန္႔ခြာသြားတာနဲ႔ တၿပိဳင္နက္ အသက္၀ိညာဥ္ ဆံုးရႈံးၾကရသလိုပဲ၊ ၀ိညာဥ္ေတြက လူကို သတ္ေစ၊ ေသေစ ႏိုင္တယ္လို႔လည္း ယံုၾကည္ၾကေတာ့ သူတို႔အတြက္ ပိုလို႔ ေၾကာက္ရြံ႔စရာ ျဖစ္ေနၾကတာေပါ့"ဟု သူက ဆက္ ရွင္းျပသည္။
ရြာသားမ်ားက ေတာလမ္းတြင္ ၃ ရက္ၾကာ ေလွ်ာက္ခဲ့ၾကရသည္။ စစ္ျဖစ္ပြားရာေဒသအတြင္း ေနရာအႏွံ႔အျပား ရွိေန ၾက သည့္ ေျမျမဳပ္မိုင္းမ်ားကို ေရွာင္ကြင္းေလွ်ာက္လာၾကရေသာေၾကာင့္လည္း ပို၍ ၾကာျမင့္ခဲ့သည္။
"အကယ္၍ မိုင္းမထိဘူးဆိုရင္ေတာင္မွ ငွက္ဖ်ားေရာဂါ ျဖစ္တာေတြ၊ ေႁမြကိုက္တဲ့ အႏၱရာယ္ေတြ ရွိတယ္"ဟု ရြာ ေခါင္း ေဆာင္က ေျပာသည္။
"မိန္းမေတြ၊ ကေလးငယ္ေတြနဲ႔ သြားၾကရတဲ့အတြက္ေၾကာင့္လည္း အခုလို ဆံုးျဖတ္ရတာက လြယ္လွတာမဟုတ္ဘူး"ဟု သူက ဆိုသည္။
သူတို႔က ျမစ္ကမ္းပါးေရာက္သည့္အခါ ေလွျဖင့္ KNLA တပ္မ်ား၏ တပ္မဟာ(၇) ဌာနခ်ဳပ္ဘက္မွေန၍ ထိုင္းတဖက္ကမ္း မဲဆလစ္သို႔ ကူးၾကသည္။ တဖက္ကမ္းေရာက္သည့္အခါ ရြာသားမ်ားက လူျဖန္႔ခြဲ၍ ယခင္က ေရာက္ရွိအေျခခ်ႏွင့္ ၿပီးသား ေက်းရြာမ်ားတြင္ ခိုလႈံေနၾကရသည္။
တဖက္ကမ္း ရြာမ်ားသို႔ ေရာက္သည့္အခါ ခရီးၾကမ္း တေလွ်ာက္ ျဖတ္သန္းလာရမႈေၾကာင့္ ထြက္ေျပးလာၾကသူမ်ား၏ အ၀တ္အစားမ်ားက စုတ္ျပတ္ေပေရေနၿပီ ျဖစ္သည္။ သူတို႔ပိုင္ဆိုင္သည့္ ပစၥည္းဥစၥာမ်ားကို ေကာက္ယူစုေဆာင္းရန္ အခ်ိန္မရခဲ့သည့္အတြက္ေၾကာင့္လည္း ယခုအခါ လဲလွယ္၀တ္စရာ အ၀တ္အစား မရွိဘဲ ျဖစ္ေနၾကသည္။
ဤသို႔ ဒုကၡေရာက္ၾကရသည့္ အေျခအေနကို သိရွိၾကသည့္ ကရင္အမ်ဳိးသမီး အစည္းအရံုး (KWO) အဖြဲ႔က ေဒသအတြင္း ရွိ အိမ္မ်ားမွ အ၀တ္အထည္မ်ားစုေဆာင္းကာ၊ ဒုကၡၾကံဳလာရသူမ်ားကို နီးစပ္ရာ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတြင္ စုစည္းေနရာခ် ထားေပးၾကသည္။ ႏိုင္ငံျခားအလွဴရွင္မ်ားက ေပးကမ္းလာသည့္ အ၀တ္အသစ္မ်ား ေပးသည့္အျပင္ သူတို႔ခံစားခဲ့ၾကရ သည့္ ဒုကၡမ်ားကိုလည္း ကရင္အဖြဲ႔အစည္းအသီးသီးက ေမးျမန္းစံုစမ္းၾကသည္။
"ကေလးငယ္ေတြနဲ႔ အေမေတြ အမ်ားႀကီးပဲ၊ သူတို႔ ဒီလိုပံုစံမ်ဳိးေတာ့ ဒုကၡမေရာက္သင့္ပါဘူး"ဟု ကရင္အမ်ဳိးသမီး အစည္းအရံုး တြဲဖက္ အတြင္းေရးမွဴး ေနာ္ ဘလူမင္း ႏိုက္ က ေျပာျပသည္။
ယခု ေက်းရြာမွကေလးမ်ားႏွင့္ အျခားေဒသတြင္း ေက်းရြာမ်ားမွ ကေလးမ်ားအေနႏွင့္ ထိုးစစ္သည္ သူတို႔ဘ၀အတြက္
အမွတ္အေတး စြန္းထင္းက်န္ရစ္ေစေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ ၿပီးခဲ့သည့္ ရက္သတၱပတ္အနည္းငယ္ကမွ စတင္ဖြင့္ခဲ့သည့္ ေက်ာင္းမ်ား၊ အလွဴရခဲ့သည့္ သင္ၾကားမႈေထာက္ကူပစၥည္းမ်ား ခ်န္ရစ္ခဲ့ၾကရၿပီ ျဖစ္သည္။
"ကေလးေတြက အခုမွ ေက်ာင္းဖြင့္ခါစ ရွိေသးတယ္၊ အခု စစ္ေၾကာင့္ သူတို႔ပညာေရးေတြလည္း ထိခိုက္ရေတာ့မယ္"ဟု တပ္မဟာ(၇) မွ ပညာေရးတာ၀န္ခံက ရွင္းျပသည္။
ဘားအံခရိုင္အတြင္းရွိ စာသင္ေက်ာင္းတခုကို ထိုးစစ္ဆင္တိုက္ခိုက္မႈေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူ ၈၉ ဦးႏွင့္ ဆရာ/ ဆရာမ ၇ ဦးမွာ ေတာေတာင္မ်ားအတြင္း ထြက္ေျပးလာခဲ့ၾကရသည္။ အေရးေပၚ ေျပးလာရသည့္အတြက္ေၾကာင့္လည္း ကေလးမ်ားက မိဘမ်ားႏွင့္ ဆက္သြယ္ေတြ႔ဆံုခ်ိန္ မရခဲ့ၾကေပ။ ေတာေတာင္မ်ားကို ျဖတ္၍ ထြက္ေျပးလာၾကရၿပီး ေနာက္ ဆံုး လံုျခံဳရာနိဗၺာန္ (Safe Heaven) ဟု အမည္ရေသာ မိဘမဲ့ကေလးမ်ား ခိုလႈံရာဌာနတခုသို႔ ေရာက္လာခဲ့ၾကသည္။ ကေလး ၉ ဦးမွာ ငွက္ဖ်ားေရာဂါ ခံစားေနရၿပီး ကေလးမ်ားက မိဘမ်ားႏွင့္လည္း အဆက္အသြယ္ ျပတ္ေနၾကသည္။ သူတို႔ မိဘမ်ားကိုယ္တိုင္ ေသသည္၊ ရွင္သည္ မည္သို႔ အေျခအေနရွိေနသည္ကို သတင္းမသိရွိရဘဲ ျဖစ္ေနၾကသည္။
"သိပ္၀မ္းနည္းစရာ ေကာင္းပါတယ္၊ ကေလးမိဘေတြက ျဖစ္ႏိုင္တာက ေပၚတာဆြဲခံရတဲ့အထဲ ပါသြားဖို႔ မ်ားတယ္" ဟု မိဘမဲ့ကေလးေက်ာင္း၏ ညႊန္ၾကားေရးမွဴး တာ့စနီ (Tasanee) က ေျပာျပသည္။
၎မိဘမဲ့ ကေလးမ်ားေဂဟာက ၁၉၉၄ ခုႏွစ္တြင္ တာ့စနီ၏ မိခင္က စတင္တည္ေထာင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ၿပီး စစ္အတြင္းမွ ထြက္ ေျပးလာၾကရသည့္ ကေလးမ်ားခိုလႈံႏိုင္ေစရန္ ဖြင့္ထားေပးျခင္း ျဖစ္သည္။ ေသာင္ရင္းျမစ္ကမ္းႏွင့္ ေက်ာက္ေဆာင္မ်ား အၾကားတြင္ ဖြင့္လွစ္ထားသည့္ ယင္းမိဘမဲ့ကေလးမ်ား ေဂဟာသည္ပင္ တိုက္ပြဲျဖစ္ပြားေနရာ ေဒသမ်ားႏွင့္ မေ၀းလွဟု ဆို ႏိုင္သည္။ လက္နက္ႀကီး ေမာ္တာသံမ်ားက ကေလးမ်ား အဂၤလိပ္စာသင္ခန္းစာ သင္ၾကားေနမႈကို တခါတရံ အေႏွာင့္ အယွက္ေပးတတ္ေသးသည္။
"ေမာ္တာသံၾကားေတာ့ ကေလးေတြက သီခ်င္းဆိုေနတာ၊ ေပ်ာ္ရႊင္ေနတာလည္း ေပ်ာက္သြားတယ္၊ သူတို႔က ေငးၿပီး ထိုင္ ၾကည့္ေနၾကတယ္၊ တိတ္တိတ္ေလးေနေပမယ့္ ေၾကာက္ရြံ႔ေနၾကတယ္၊ ဒီအသံေတြက ဘာသံဆိုတာ သူတို႔သိသလို၊ ဘယ္လို အဓိပၸာယ္ ေဆာင္တယ္ဆိုတာကိုလည္း သိၾကတယ္" ဟု ေစတနာ့၀န္ထမ္း စာသင္ၾကားေပးေနသူ အဂၤလိပ္ ဆရာက ဆိုသည္။
"တခါတေလမွာ သူတို႔က က်ေနာ္တို႔ကို လာၿပီး ဖက္တတ္တယ္၊ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ကုိယ္သူတို႔ လူသူေ၀းရာ ေရွာင္ေန တတ္တယ္၊ တကယ့္ကို ေၾကာက္ရြံ႔စိုးရိမ္ေနတဲ့ပံု ရပါတယ္"ဟုလည္း သူက ေျပာျပသည္။
ဇြန္လ ၇ ရက္ေန႔မွစ၍ ေမာ္တာပစ္ခတ္သံမ်ားက ပို၍ ဆိုးလာခဲ့သည္။ ျမန္မာစစ္တပ္မ်ားႏွင့္ DKBA တပ္မ်ားက ေျမျပင္ ထိုးစစ္မ်ား ရပ္ဆိုင္း၍ KNLA တပ္မဟာ(၇) စခန္းကို အေ၀းမွ လက္နက္ႀကီးမ်ားျဖင့္သာ ပစ္ခတ္ေနေတာ့ သည္။ ဇြန္လ ၁၀ ရက္ေန႔တြင္ မဲဆလစ္ေက်းရြာတြင္းသို႔ ေမာ္တာက်ည္ဆံ ၄ လံုး က်ေရာက္လာခဲ့ေသးသည္။ ဤေနရာ က ယခု ထြက္ေျပးလာသူ ရြာသားမ်ားခိုလႈံေနၾကသည့္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းႏွင့္ မေ၀းလွေပ။ ေမာ္တာက်ည္ဆံတလံုးက မဲဆလစ္ ေက်းရြာ၏ ထိုင္းအစိုးရ ေက်ာင္းအနီးသို႔ က်ေရာက္ခဲ့ေသးသည္။
နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္၍ ကူးလာသည့္ စစ္မီးေၾကာင့္ မဲဆလစ္ ေက်းရြာသားမ်ားလည္း ရတက္မေအး ျဖစ္ေနၾကရသည္။ DKBA တပ္မ်ားက နယ္စပ္ကိုျဖတ္ေက်ာ္လာၿပီး ရြာတြင္း ၀င္လာမည္ကိုလည္း စိုးရိမ္ေၾကာက္ရြံ႔ေနၾကသည္။ DKBA အဖြဲ႔က ယခင္ကတည္းက ဒုကၡသည္မ်ားႏွင့္ အဆက္အသြယ္ရႏိုင္ေရး ႀကိဳးပမ္းေနခဲ့ၾကသည္ကိုလည္း သူတို႔က သိရွိ ထားၿပီး ျဖစ္သည္။ ပထမပိုင္းက DKBA စစ္သားတဦးက ရြာသားတဦးထံ ခ်ဥ္းကပ္၍ ဒုကၡသည္မ်ား ယခုခိုလႈံေနရာ ေက်းရြာမွ ဓာတ္ဆီ၀ယ္ယူရန္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ေသးသည္။
၂၀၀၉ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လ ၁၁ ရက္ေန႔၊ ကရင္လူ႔အခြင့္အေရးအဖြဲ႔ (KHRG) ၏ သတင္းထုတ္ျပန္ခ်က္ တခုအရ DKBA တပ္ အရာရွိတဦးက လဲပါဟဲေက်းရြာမွ ရြာသားတဦးကို ဆက္သားအျဖစ္ေစလႊတ္၍ ဒုကၡသည္မ်ားကို ဆက္သြယ္ရန္ ေစခိုင္းခဲ့ သည္ဟု ဆိုသည္။ ၎ဆက္သားအဆိုအရဆိုလွ်င္ ထြက္ေျပးၾကသူ ရြာသားမ်ားက တရြာလွ်င္ ဘတ္ ၃,၀၀၀ စီ DKBA အဖြဲ႔သို႔ ေပးေဆာင္ၾကရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း၊ ယခု ျဖစ္ပြားေနသည့္ စစ္ပြဲအတြက္ ေပၚတာငွားရမ္းစရိတ္သံုးရန္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာဆိုပါသည္။
ဤျဖစ္ရပ္မ်ားေၾကာင့္ ထိုင္းအာဏာပိုင္မ်ားက မဲဆလစ္ရြာႏွင့္ အနီးတ၀ိုက္တြင္ ယာယီခိုလႈံေနၾကသည့္ ဒုကၡသည္မ်ား၏ လံုျခံဳေရးကို စိုးရိမ္လာခဲ့သည္။ သို႔အတြက္ေၾကာင့္လည္း ရဲမ်ားႏွင့္ လံုျခံဳေရးမ်ား၊ နယ္စပ္ကင္းတပ္မ်ား တိုး၍ ခ်ထားခဲ့ သည္။ မဲဆလစ္သို႔ သြားရာလမ္းတြင္ စစ္ေဆးေရးဂိတ္မ်ားတိုး၍ ခ်ထားခဲ့ၿပီး တပ္မ်ား ထူထပ္စြာ ခ်ထားသည္။ ေသနတ္ တင္ထားသည့္ အမိုးဖြင့္ စစ္ဂ်စ္ကားမ်ားလည္း လမ္းမတေလွ်ာက္ ဥဒဟိုေမာင္း၍ ကင္းလွည့္ေနခဲ့သည္။
ယခု တိုက္ပြဲမ်ားက ဆက္လက္ၾကာရွည္ေနဦးမည္ဟု ယူဆရပါသည္။ DKBA တပ္ဖြဲ႔မ်ားက နယ္ျခားေစာင့္တပ္ဖြဲ႔ အျဖစ္ သူတို႔အခန္းက႑ကို ရယူႏိုင္ရန္ လုပ္ေဆာင္ေနစဥ္ နယ္စပ္လံုျခံဳေရးအတြက္ ဆက္လက္ႀကိဳးပမ္းၾကမည္ ျဖစ္သည္။ သတင္းမ်ားအရ DKBA အဖြဲ႔က KNLA တပ္ဖြဲ႔ စခန္းမ်ားကို သိမ္းပိုက္ေခ်မႈန္းေပးေရးအတြက္ ျမန္မာစစ္တပ္ႏွင့္ သေဘာတူ ညီလက္မွတ္ေရးထိုးထားၿပီး အျပန္အလွန္အားျဖင့္ သူတို႔ကို နယ္စပ္တြင္ အပိုင္စားရေစမည္ ျဖစ္သည္။
KHRG မွ သုေတသနျပဳ ေလ့လာေနသူမ်ားအဆိုအရ ယခုအခါ DKBA ေခါင္းေဆာင္မ်ားက နယ္စပ္လံုျခံဳ ေရးတပ္ဖြဲ႔ အတိုေကာက္ (BGF) အျဖစ္ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ညႊန္းဆိုေခၚေ၀ၚေနၾကသည္ဟု ဆိုသည္။
အကယ္၍ DKBA တပ္ဖြဲ႔မ်ားသာ စစ္ဆင္ေရး ေအာင္ျမင္ခဲ့ပါက ကရင္အမ်ိဳးသား အစည္းအ႐ုံး(KNU) လက္ေအာက္ခံ KNLA တပ္ဖြဲ႔မ်ားကို ဆက္လက္ေခ်မႈန္း သုတ္သင္မည္ျဖစ္ၿပီး နယ္စပ္တရိုးကိုလည္း ထိန္းခ်ဳပ္ထားလိုက္ၾကေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ ရြာသားမ်ားအေနႏွင့္လည္း မိမိရပ္ရြာ ျပန္ရမည့္အေရး ေ၀းၾကရေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။
အကယ္၍ ယခုယာယီခိုလႈံလာသူမ်ားကို ဒုကၡသည္စခန္းမ်ားအတြင္း ထည့္သြင္းေနရာခ်ထားေပးခဲ့ပါကလည္း သူတို႔ လြတ္လပ္စြာ သြားလာခြင့္ ဆံုးရႈံးရေခ်ေတာ့မည္။ ေမြးဖြားလာၾကသည့္ ကေလးငယ္မ်ားသည္လည္း သူတို႔မိဘမ်ား ရွင္သန္ခဲ့ရာ ေတာေတာင္ေရေျမကို လံုး၀မသိရွိၾကရဘဲ ႀကီးျပင္းလာၾကရေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ သူတို႔ မိရိုးဖလာ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္လာၾကသည့္ ေရေျမေတာေတာင္တို႔၏ ၀ိညာဥ္မ်ားႏွင့္လည္း အဆက္ျပတ္ ဆံုးရႈံးၾကရေတာ့မည္ ျဖစ္ပါသည္။
လက္ရွိ အေျခအေနႏွင့္ ၾကံဳေတြ႔ရင္ဆိုင္ေနရသည့္ အႏၱတရာယ္ အခက္အခဲမ်ားကို သိထားေသာ္လည္း ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း ပုရ၀ုဏ္အတြင္း စုဖြဲ႔ထိုင္ေနစဥ္ကာလတြင္ ဒုကၡသည္မ်ားက ၾကံဖန္၍ ျပံဳးေပ်ာ္ေနႏိုင္ၾကေသးသည္။
"က်ေနာ္တို႔ ရြာသားေတြက ဆံုးရႈံးခဲ့ၿပီဆိုတာကိုေတာ့ သိတာေပါ့၊ စိတ္ပ်က္အားငယ္တာလည္း ရွိတာပဲ၊ ဒါေပမယ့္လည္း ျမန္မာစစ္တပ္နဲ႔ ေ၀းရၿပီဆိုတဲ့ အသိတခုနဲ႔ပဲ ေပ်ာ္ေနၾကရတယ္၊ သူတို႔ အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္မွာ ေနရတာေလာက္ စိတ္ဆင္းရဲ ဒုကၡေရာက္ရတာ မရွိပါဘူး"ဟု ရြာ ေခါင္းေဆာင္က ရွင္းျပသည္။
"အကယ္၍ က်ေနာ့္ညီ၊ ညီမေတြ ရြာသားေတြအတြက္ မွန္မွန္ကန္ကန္ မဆံုးျဖတ္ႏိုင္ခဲ့ရင္၊ က်ေနာ္တို႔လည္း ရြာမွာ ေသ ေၾကဒုကၡေတြ႔ေနရေလာက္ၿပီ"ဟုလည္း သူက ေနာက္ဆံုး မွတ္ခ်က္ခ်ခဲ့ေလသည္။
Calling the Shots By Alex Ellgee ကို ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ျပန္ဆိုေဖာ္ျပပါသည္။
No comments:
Post a Comment